foto Radek

Radek Rafaj

průvodce ve škole


Proč Gaudi a jaká je zde moje role


Rád se učím od dětí. Jsou bezednou studnicí přirozených reakcí a mouder, která – převedena do „normálního“ života – vedou k zamyšlení a srovnání s tím, co jsme světu dali my, „dospělí“. Po čtyřiceti letech praxe ve školství jsem se kupodivu nejlépe cítil mimo klasický, státem řízený školní proces, a to na školách v přírodě. Tehdy ještě neexistovaly alternativy ke státnímu školství, ale tam jsem mohl alespoň částečně spolupracovat s dětmi na jiné notě. V posledních patnácti letech mě stále víc zajímaly alternativní školy, nejen kvůli jinému přístupu k výuce, ale i díky partě lidí, která tu spolupracuje s dětmi na objevování dosud nepoznaného. Po zkušenosti s Montessori přístupem, kde děti byly úžasné, ale průvodci ne tak docela, jsem se zřejmě našel právě zde.

Mou rolí je nabízet a předávat z nepřeberné studnice zkušeností, nápadů a zážitků z cest i různých forem výuky. A dát možnost nahlédnout do mého „výběru z hroznů“ ze všech dosavadních aktivit, a to hlavně v oblasti historie, geografie a biologie. A zkoušet to jinak. A učit se od dětí.

Vzdělání a studium

Nejprve Škola života při vedení dětského oddílu, později Pedagogická fakulta v Hradci Králové, obor dějepis a mimoškolní pedagogika s psychologií. Poté Ostravská univerzita, obor zeměpis, a nakonec tamtéž metodik prevence. Mezitím desítky kurzů, školení a zkoušek, například státní zkouška z finančnictví u ČNB, Zdravotník zotavovacích akcí či dobrovolná zdravotní sestra (dnes „bratr“) ČČK. Studuji dodnes – různé kurzy, které mě zaujmou. A především „studuji lidi“.

Profesní zkušenosti

Spíš než profesní bych je nazval životní. Profesi se člověk vyučí a dostane na to papír, ale zkušenosti sbírá celý život. Mě zavál do mnoha prostředí: vesnické i městské školy jako učitele a vychovatele. Náměšť na Hané, Bouzov, Šternberk – průvodce a animátor. Školy ve vyloučených lokalitách a výchovný ústav – učitel, vychovatel a psycholog. Praktické školy – učitel a správce. Školy v přírodě – tvorba a realizace programů.
Od svých 16 let se věnuji mimoškolní činnosti – vedu oddíl a každoročně pořádám jarní, letní a podzimní tábory i soustředění. A abych uživil své koníčky i děti na studiích, stále učím na základní škole. Velmi dobře tam vnímám rozdíly v přístupu, a přesto i zde vidím, že se dá učit jinak. A že čím dál víc kolegů k té jinakosti směřuje. Myslím, že školství jako celek má naději – ovšem vše záleží jen na lidech, kteří jej tvoří a prezentují.

Zájmy a další zkušenosti

Psychologie a vývoj dítěte. Práce s dětmi a mládeží. Tábory. Vaření – i jako kuchař na táborech. Bezpečnost a pojištění. Ochotnické divadlo. Cestování. Tajemno. Mystéria. Hrady, zámky a sakrální stavby. A práce na sobě.
Nejlépe se cítím na své chatě v Beskydech u lesa, kde se mi nejen lépe pracuje, ale také mohu meditovat, relaxovat a hledat odpovědi na otázky, kam kráčím a jaká je má úloha.